Per
les declaracions realitzades pels partits polítics majoritaris d’àmbit estatal,
sembla més que evident que la petició adreçada des del Parlament Català al
Govern del PP demanant, mitjançant l’aplicació de l’article 150.2 de la
Constitució Espanyola, la transferència de competència per tal de poder
celebrar una consulta sobre la possible independència de Catalunya, serà àmpliament
rebutjada pels representants del Congrés dels Diputats.
L’article
150.2 preveu que l’Estat
podrà transferir o delegar a les comunitats autònomes, mitjançant una llei
orgànica, facultats corresponents a una matèria de titularitat estatal que per
la seva naturalesa siguin susceptibles de transferència o de delegació.

A la línia de no acceptar una consulta en els termes que s’estan orientant, es podria afegir la recent sentència del Tribunal Constitucional, donant resposta a un recurs d’inconstitucionalitat interposat pel PP, davant la declaració de sobirania aprovada pel Parlament de Catalunya el 23 de gener de 2013. Dita declaració del Parlament, que és un dels pilars sobre els que es fonamenta la petició de la consulta per a la independència de Catalunya, manifestava en el seu text que «D'acord amb la voluntat majoritària expressada democràticament per part del poble de Catalunya, el Parlament de Catalunya acorda iniciar el procés per a fer efectiu l'exercici del dret a decidir per tal que els ciutadans i les ciutadanes de Catalunya puguin decidir el seu futur polític col·lectiu». En la declaració també s'afirma que «el poble de Catalunya té, per raons de legitimitat democràtica, caràcter de subjecte polític i jurídic sobirà».
La
sentència del TC, malgrat rebutja que Catalunya sigui “subjecte polític
sobirà”, declara constitucionals les referències
del text quan parla del "dret a decidir" com una aspiració política, deslligada
del dret d'autodeterminació, que no reconeix la Constitució. Manifesta el TC
que a aquesta aspiració política només es pot accedir mitjançant un procés
ajustat a la legalitat constitucional, amb respecte als principis de
“legitimitat democràtica”, “pluralisme” i “legalitat”.
També la sentència manifesta que en l’ordenament constitucional
no té cabuda un model de “democràcia militant”, és a dir, un model on s’imposi,
no el respecte a la pròpia Constitució, sinó una adhesió impositiva. El TC
reconeix explícitament que en l’ordenament constitucional tenen cabuda totes
les idees que es vulguin defensar, i que “no existeix un nucli normatiu
inaccessible als procediments de reforma constitucional”, sempre que aquesta es
defensi mitjançant activitats que no vulnerin ni els principis democràtics ni
els drets fonamentals.
Amb aquesta sentència salomònica el TC posa el debat sobre el
dret a decidir del poble de Catalunya fora de l’àmbit jurídic, i el col·loca en
una via estrictament política. Tot és possible i legítim. Si hi ha voluntat i
acords, com a màxims exponents de la democràcia i el pluralisme polític, és
perfectament lícit iniciar un procés generador de corpus jurídic que doni
cobertura a les aspiracions del poble de Catalunya. Ningú no podrà dir, dins
dels paràmetres que incorpora la pròpia sentència del TC, que el “dret a
decidir” queda fora de l’àmbit constitucional.
Vist això, si el TC interpreta que el “dret a decidir” és una
aspiració política que pot tenir empara constitucional acollint-se a la
legalitat vigent, i d’altra banda, la pròpia Constitució, al no oposar-s’hi
explícitament a qualsevol plantejament polític que es pugui formular –dins d’un
marc de voluntat i respecte als principis democràtics-, deixa la porta oberta a
poder iniciar un procés de reforma amb tota l’envergadura que la ciutadania, de
manera plural, democràtica i lliure aspiri a plantejar.
I en aquest escenari, on la Constitució no s’hi oposa a què la
ciutadania –de Catalunya, en el cas que ens ocupa- pugui decidir sobre el seu
futur, correspon als poders públics facilitar les vies i els mecanismes d’accés.
Així, correspondrà als respectius Governs i Parlaments de Catalunya i Espanya
(com a representants i garants màxims dels drets i la voluntat ciutadana)
recollir els anhels de la població per a trobar la millor solució al mal encaix
actual. Una solució, d’altra banda, a la qual ni la pròpia Constitució s’hi
oposa (segons el dictamen del mateix TC).

És
plausible pensar que si el govern de Catalunya ha manifestat des del principi
de tot el procés la voluntat de celebrar la consulta sempre des de la legalitat
i de manera acordada, haurà d’explorar noves vies per a donar resposta a la
pluralitat de totes les sensibilitats que actualment es plantegen a Catalunya
respecte a la futura relació amb Espanya. No val, per tant, una consulta
maximalista i dicotòmica que deixi fora a una important part de la població que
no defensa ni l’estatus quo actual, ni la segregació unilateral. En la línia de
sumar, i representar els interessos i voluntats de tots els catalans, s’hauria
d’obrir la consulta a les diferents opcions. Si no, alguns principis que ha de
respectar el propi “dret a decidir”, com són la pluralitat i la democràcia, es
podrien veure minimitzats per una consulta que, amb un cert camuflatge, intenta
esbiaixar la resposta en benefici de la segregació.
A
l’altra banda, si el govern del PP
tingués visió de futur no hauria de tancar les vies de diàleg a què
moralment i políticament obliga la sentència del TC. Dins d’un escrupolós
servei a la democràcia, no pot seguir mantenint la seva negació a què Catalunya
pugui decidir sobre el seu futur. Ni tan sols pot negar-se a què Catalunya
expressi el seu desig d’un millor i/o diferent encaix amb Espanya, al·legant
que aquesta decisió afecta a la resta de ciutadans de l’Estat. És la seva
responsabilitat proposar alternatives per a què el poble de Catalunya pugui ser
consultat (que no deixa de ser això: una consulta no vinculant, que doni peu a
iniciar un procés d’anàlisi, diàleg i negociació amb l’objectiu d’arribar a un
acord satisfactori per a totes les parts).
Tingui
l’abast que tingui el procés de diàleg, les alternatives a les que es puguin
arribar en aquest procés de redefinició del futur, han de comportar
–inevitablement- una reforma constitucional que contempli una nova configuració
de l’Estat. I és en aquest procés de redefinició i transformació de l’estat
actual en un nou Estat –Federal- que donarà un millor encaix a tots el pobles
que el configuren, on hauran de participar i decidir molt activament els
ciutadans dels diferents territoris. No es tracta de treure la paraula a ningú,
al contrari, que tothom participi en la definició del seu futur.

Només
resta que el PP tingués visió de futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada