Un Estat Federal està conformat
per la unió de diferents ens o divisions territorials amb capacitats no només
administratives, sinó també legislatives i d’autogovern. Cadascuna de les
divisions territorials federades adoptaran el nom genèric, o específic, que es
determini en el seu procés constituent. Es podria determinar, de manera
genèrica, que les divisions territorials que conformen l’Estat Federal corresponen
a províncies, regions, cantons, autonomies, nacionalitats, estats, o qualsevol
altra designació amb què es decideixi catalogar les divisions territorials de
l’Estat (per exemple, a Alemanya, parlem d’estats federats o Länders; a Àustria,
d’estats federats o Bundesländer; a Suïssa, de cantons, etc.). Per tant, qualsevol
designació que compleixi amb la realitat i voluntat dels territoris per a
identificar les diverses federacions, és legítima. No existeix una denominació,
un mot predeterminat per a referir-nos als territoris federats. Per tant, és
voluntat dels territoris federats i del propi estat federal, que les divisions
territorials adoptin un o altre nom, en funció, generalment, d’aspectes
històrics, culturals o d’altres. Però no sempre tots els territoris que
composen l’Estat Federal es designen genèricament de la mateixa manera. Ens
podem trobar, en alguns casos de territoris heterogenis o de característiques
específiques, amb un Estat Federal composat per divisions territorials
federades de diferents característiques i que responguin, per tant, a una
designació nominalista diferenciada (com és el cas d’alguns estats federals dels
que avui en dia tenim com a referència: Canadà, amb províncies i territoris
autònoms; Estats Units, amb estats i districte federal; Austràlia, amb estats i
territoris). Per tant, la diferenciació en l’extensió territorial o en altres
característiques pròpies, no són condicions invalidants per a constituir un
veritable Estat Federal, ans al contrari.
Observem que aquesta
heterogeneïtat dels territoris que constitueixen les divisions que en formen
part d’un Estat Federal, no es donen només en alguns dels estats federals ja existents,
sinó que inclús és una realitat en la configuració actual de l’Estat Autonòmic
Espanyol, on ens trobem amb Autonomies que responen a una gran disparitat territorial
(Ciutats Autònomes, Comunitats Autònomes Uniprovincials i Comunitats Autònomes Pluriprovincials
o Regionals).
Però no és només la
diferenciació en les característiques territorials les que acaben marcant les peculiaritats
de cadascuna de les federacions que poden composar un Estat Federal. Ens podem
trobar amb territoris amb cultures i tradicions diferents, amb llengua pròpia,
amb dret civil propi, etc. (característiques que també es donen en el cas de
l’Estat Autonòmic Espanyol), que donen un plus de pluralitat i complexitat,
enriquint el conjunt, i que cal contemplar i respectar dins les característiques
territorials del nou Estat Federal.
Convé així recordar que l’organització
d’un estat federal neix, exclusivament, a partir de la voluntat de diferents territoris
per a federar-se. No existeixen circumstàncies prèvies que condicionin la
creació d’un estat federal, a banda, lògicament, del propòsit i el desig de les
parts. I si bé és cert que molts dels estats federals sorgeixen per la
unificació de nacions o estats que ja existien prèviament, abans de decidir
federar-se (com és el cas, entre d’altres, de Canadà, Estats Units, Austràlia i
Veneçuela), també és cert que hi ha experiències d’estats federals que han
nascut d’un procés de descentralització d’un estat unitari i centralitzat previ
(com ha succeït a Mèxic, Argentina i Brasil).
I de la mateixa manera que
no hi ha condicions prèvies limitadores per a constituir un estat federal,
tampoc existeix un model homogeni ni estàndard de quina ha de ser l’estructura
d’aquest estat federal de nova creació, ni de quin serà el grau d’autonomia que
hauran d’assolir els territoris federats. Dependrà de la pròpia realitat dels
territoris de què es parteix, així com de la voluntat i capacitat de cadascun
d’aquests territoris per a arribar a un nivell o altre de distribució de les
competències pròpies i d’aquelles que restaran en mans de l’estat federal.
Cadascun dels territoris
federats té el grau d’autonomia necessari per a governar i legislar en el seu
territori aquelles matèries que li són pròpies i, en qualsevol cas, aquestes
són diferents de les que pugui ostentar l’administració federal, no existint
duplicitats ni interferències de les competències i responsabilitats entre els
diferents territoris federats i el propi estat federal. D’aquí la importància que les respectives
Constitucions (tant la federal com les dels territoris federats) defineixin de
manera nítida les competències de cada territori i les competències de la
pròpia federació.
Per tant, amb aquestes
premisses, ens podem trobar que els territoris que constitueixen la federació
poden tenir un grau d’homogeneïtat més o més important, o al contrari, ser
territoris de naturalesa i heterogeneïtat més diversa. D’aquesta manera l’Estat
Federal que es constitueixi a partir dels diversos territoris tindrà (parlant
en argot federalista) una estructura simètrica (en el cas de què tots els
territoris federats ostentin les mateixes competències després del procés de
federalització, com és el cas d’Alemanya o Mèxic) o asimètrica (en el cas de
què algun/s dels territoris federats assoleixen competències diferents, com en
el cas de Canadà i EEUU).
En tots els casos la
concepció d’un Estat Federal, sigui simètric o asimètric, respecta el
pluralisme dels seus territoris i garanteix la unitat federal a partir de la
defensa d’una cohesió basada en la diversitat dels territoris.
L’Estat Federal, per tant,
no representa la ruptura ni la insolidaritat dels territoris que en formen
part. Al contrari, basa la seva raó de ser en la interdependència i sobirania
compartida, des d’un respecte absolut, exquisit i extraordinari al
reconeixement de la diversitat i pluralitat de les diferents federacions que el
conformen. L’Estat Federal aixopluga, defensa, reconeix i dóna cobertura als
territoris federats, com a elements consubstancials que conformen el propi
Estat. Els territoris federats se senten identificats, representats i formant
part de l’Estat Federal.
La clau de tot plegat és
assumir com a principis inalienables
el reconeixement i el respecte a la pluralitat i diversitat dels altres;
garantir uns drets comuns de
ciutadania i benestar per a tots els ciutadans de l’Estat Federal;
mantenir una corresponsabilitat
solidària entre els diferents territoris per a minimitzar els impactes dels desequilibris
territorials;
definir les competències
pròpies que gestionarà, de manera centralitzada, l’Estat Federal, i a partir
d’aquestes definir totes aquelles que podran ser competència dels territoris
federats;
respectar el desig
manifest de cada territori federat a exercir competències pròpies, a partir de mostrar
de manera fefaent la seva voluntat, capacitat i recursos per a exercir-les (en
el cas que algun territori federat no es trobi en condicions d’assumir
plenament totes les competències que es desenvolupin en el seu àmbit
territorial, aquestes podran ser gestionades directament per l’Administració
Federal o compartir la gestió
conjuntament per ambdues Administracions);
compartir un sistema
financer i tributari equilibrat per a què cada territori federat, a banda de
participar en el finançament de les competències federades i en el fons
d’equilibri territorial, pugui desenvolupar amb total garantia les seves
competències pròpies;
establir mecanismes de relació
bilateral i bidireccionals entre els òrgans de l’Estat Federal i cadascun dels
territoris federats;
organitzar la relació multilateral
entre el conjunt dels territoris federats i l’Estat Federal a través d’una Càmera
Legislativa de veritable representació territorial (Senat).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada