És possible que algú pensi
que en aquests moments no és ni oportú ni prioritari el parlar d’un model
d’estat federal. I per tant, no val la pena malbaratar esforços en una qüestió
com aquesta, encara que sigui a nivell de posicionament ideològic i de
compromís polític. En aquests moments de gran incertesa política i econòmica,
on les grans discussions s’articulen al voltant dels desequilibris de les
balances financeres i la inestabilitat dels mercats, sembla que la gran
urgència -imposada pels mercaders insensibles- es focalitza en restablir els
equilibris de les balances (amb el risc, si es continua pel camí de les
retallades sense potenciar l’economia productiva i les polítiques actives
d’ocupació, d’estrangular definitivament el país i abocar-lo a un llarg període
de recessió econòmica). Però, tot i reconèixer la urgència de les actuacions
que requereix la situació política/econòmica actual, no podem deixar de banda
el plantejament d’abordar de manera decidida algunes qüestions necessàries.
Molt sovint tendim a instal·lar-nos en la resolució de les urgències, en
detriment de no tractar –també- les coses necessàries. I amb aquest
posicionament, propi d’un pragmatisme absurd, miop i poc eficaç, l’avenç es fa
difícil i ferragós. Tant és així que prescindint de l’abordatge de les coses
necessàries ens aboquem, inevitablement, a l’immobilisme. I d’aquesta manera es
perpetuen els problemes, fins arribar a convertir-se novament a curt termini en
situacions crítiques. (Les abordem, aleshores, amb caràcter d’una certa emergència...
i tornem a començar el cicle. L’entrada i sortida del bucle es pot fer
infinitament inacabable).
Arribat aquí algun pragmàtic
inconfés podria preguntar-ne el perquè plantejar una qüestió tan recurrent com la del model
d’estat en aquests moments. I podríem donar –segur que entre moltes més- dues
raons de pes:
La primera: perquès és una qüestió necessària. I si no es tracta adequadament, es convertirà en una d’aquelles qüestions que emergeixen periòdicament, amb caràcter de més o menys urgència. I les situacions d’urgència ja hem vist que tendeixen a ser tractades de manera ràpida i amb solucions poc sòlides i duradores.
La segona: per una qüestió d’oportunitat. Ens trobem a les portes d’un important i transcendent congrés del PSOE, en el qual es tractaran diverses matèries (segurament, i de manera decidida, s’haurà d’entrar a fons en les causes de la crisi econòmica i en les dificultats actuals de donar respostes als mercats des del món de la política). Però –justament en aquests moments- fóra bo que s’incorporés al debat, de manera seriosa i prioritària, el model d’estat. Aquesta és una qüestió que reiteradament, i malgrat formar part dels principis i declaracions assumides com a pròpies pels socialistes espanyols -i catalans-, fins ara, i per raons diverses, no han tingut la consideració i el tractament desitjats. És una aposta que l’esquerra d’aquest país ha de saldar amb la ciutadania, i sobre tot amb la part de ciutadania que reiteradament li dóna suport. Segurament serà un llarg recorregut, però hem de començar a fer via. I si el PSOE, com a partit majoritari de l’esquerra del país, no ho planteja amb decisió, no ens en sortirem. El PP mai ho plantejarà, i la resta de grups dela Càmera no tenen prou
representació al territori de l’estat per a plantejar-lo amb garanties de
suport suficient.
La primera: perquès és una qüestió necessària. I si no es tracta adequadament, es convertirà en una d’aquelles qüestions que emergeixen periòdicament, amb caràcter de més o menys urgència. I les situacions d’urgència ja hem vist que tendeixen a ser tractades de manera ràpida i amb solucions poc sòlides i duradores.
La segona: per una qüestió d’oportunitat. Ens trobem a les portes d’un important i transcendent congrés del PSOE, en el qual es tractaran diverses matèries (segurament, i de manera decidida, s’haurà d’entrar a fons en les causes de la crisi econòmica i en les dificultats actuals de donar respostes als mercats des del món de la política). Però –justament en aquests moments- fóra bo que s’incorporés al debat, de manera seriosa i prioritària, el model d’estat. Aquesta és una qüestió que reiteradament, i malgrat formar part dels principis i declaracions assumides com a pròpies pels socialistes espanyols -i catalans-, fins ara, i per raons diverses, no han tingut la consideració i el tractament desitjats. És una aposta que l’esquerra d’aquest país ha de saldar amb la ciutadania, i sobre tot amb la part de ciutadania que reiteradament li dóna suport. Segurament serà un llarg recorregut, però hem de començar a fer via. I si el PSOE, com a partit majoritari de l’esquerra del país, no ho planteja amb decisió, no ens en sortirem. El PP mai ho plantejarà, i la resta de grups de
El PSOE hauria d’apostar
fermament per l’organització territorial i política d’un Estat Federal. Aquesta
concepció, que forma part intrínseca de l’ideari socialista, hauria de portar,
d’una manera natural i convincent, a incorporar un nou discurs i propostes
programàtiques amb aquesta orientació. Cal reforçar la idea de què l’estat
autonòmic (sense el qual possiblement ens hauria estat impossible arribar al
nivell d’autonomia actual dels territoris) haurà d’evolucionar i finalitzar el
seu procés, convertint-se en un estat federal modern i avançat, on perdin força
les visions centralistes i uniformadores de la classe conservadora, així com la
voluntat segregacionista d’altres grups, de vegades impulsats per la necessitat
de trobar sortida a una situació territorial massa encotillada.
En un estat federal (ja ho
sabem) cada territori haurà d’assumir les responsabilitats de les competències
que per voluntat i capacitat hagi adquirit. I, d’altra banda –conseqüència d’unes
balances fiscals transparents- assumirà la corresponsabilitat subsidiària amb
altres territoris, així com el finançament de les competències que assumeixi
directament l’Estat.
Així, en un escenari federal,
l’Estat tindrà la fortalesa del conjunt dels seus territoris, avalada per la
capacitat individual i conjunta de les diverses federacions. D’altra banda, per principi fundacional, un
estat federal ha de ser capaç d’acollir,
respectar i defensar en el seu si els trets propis de qualsevol dels territoris. Tanmateix
els territoris se sentiran partícips d’un
estat comú i compartit, del qual formen part de manera molt activa i directa.
L’aposta tindrà, lògicament,
les seves dificultats. Ha de ser un recorregut a mig termini que el PSOE ha de
poder abordar en el seu proper Congrés. Hem de començar a caminar, aprofitant
tota l’extraordinària experiència que ha suposat el desplegament de l’estat de
les autonomies. Ara el repte és avançar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada